Nakon uspješne obrane završnog rada "Električni karting," s ponosom vam predstavljamo još jedan izvanredan projekt maturanata Obrtničke škole Koprivnica. Edi Čižmak i Karlo Ban, učenici 4b razreda smjera Tehničar za računalstvo, izradili su "Teslin transformator" pod vodstvom mentora Miroslava Potroška.
Ovaj impresivni rad bio je predstavljen i tijekom Dana otvorenih vrata Obrtničke škole Koprivnica, gdje je privukao veliku pažnju posjetitelja i demonstrirao visoku razinu stručnosti i kreativnosti naših učenika.
Čestitamo Ediju, Karlu i njihovom mentoru na uspjehu te im želimo puno sreće u daljnjem obrazovanju i karijeri.
Intervju pitanja vezane uz završne radove:
- Možeš li ukratko opisati svoj završni rad?
Karlo: Moj završni rad elektronički je Teslin transformator koji se sastoji od dva rezonantna kruga što pomaže efikasnosti i izlaznoj snazi.
Edi: Teslina zavojnica uređaj je koji radi na visokim frekvencijama, a zahvaljujući svojem elektroničkom sklopovlju omogućava reproduciranje zvuka u obliku visokonaponskog proboja ili iskre u zraku.
- Što te je potaknulo da odabereš baš ovaj završni rad?
Karlo: Želja za naučiti nove vještine i rad Teslinog transformatora.
Edi: Bavim se elektrotehnikom i elektronikom od malih nogu, a Tesline zavojnice postale su mi predmet proučavanja u petom razredu osnovne škole pa sam odlučio napraviti nešto što još nije toliko viđeno u Europi, odnosno u Hrvatskoj.
- Koji su bili glavni ciljevi koje si želio postići svojim završnom radu?
Karlo: Glavni ciljevi su bili naučiti rad sa visokom strujom te učenje princip rada Teslinog transformatora.
Edi: Svojim završnim radom htio sam upotrijebiti sve četiri godine znanja kako bi maksimalno provjerio svoje sposobnosti, a opet tijekom izrade naučio nešto novo.
- Jesi li naišao na veće izazove ili prepreke? Kako si ih prevladao?
Karlo: Kolega Edi i ja naišli smo na mnoge probleme. Prvo smo imali problem sa naručivanjem komponenata kojih nema u Europi te smo imali problem sa pronalaskom podataka koji bi nam pomagali u radu. Naravno, imali smo i neuspjele pokušaje no na kraju je uspješno radio.
Edi: Naravno, izazovi su uvijek prisutni, pa tako i u mojem radu. Izazove sam savladao organiziranjem vremena.
- Koje si nove vještine ili znanja stekao radom na ovom završnom radu?
Karlo: Stekao sam mnoge vještine i znanja. Naučio sam princip rada elektromagnetizma, visokonaponskih pojava i bežičnog prijenosa energije, ali I vještine kao lemljenje I simulacija strujnog kruga u program za simulaciju.
Edi: Tijekom izrade završnog rada naučio sam puno toga o elektroničkom sklopovlju, ali ponajviše o elektroenergetici i prijenosu energije u elektromagnetskom polju.
- Što misliš kako te je ovaj projekt pripremio za buduće akademske ili poslovne aktivnosti?
Karlo: Pripremio me za akademske aktivnosti zato što sam sada naučio mnogo stvari kao što su princip rada elektromagnetizma i rad sa visokom strujom.
Edi: Ovim projektom savladao sam kompleksne matematičke izraze koji se korist eu elektrotehnici i na taj način dobio uvid u neke akademske programe na studiju elektrotehnike.
- Gledajući unatrag, postoji li nešto što bi učinio drugačije?
Karlo: Možda da sam krenuo sa kolegom raditi ranije iako smo krenuli skupa raditi u 12. mjesecu.
Edi: Kada bih ponovno radio projekt, možda bi malo drugačije dizajnirao neke funkcionalne dijelove.
- Što je bilo najugodnije u radu na tvojem završnom radu?
Karlo: Kada je rad prvi puta zapravo proradio.
Edi: Najugodnije iskustvo tijekom izrade rada bilo je kada je pojedini elektronički sklop proradio na testiranju, kao i sam rad.
- Je li ovaj projekt na bilo koji način utjecao na tvoju buduću karijeru ili planove obrazovanja?
Karlo: Pomogao mi je u odluci za elektrotehnički smjer na fakultetu.
Edi: Ovaj projekt može se koristiti u komercijalne svrhe, a svojom kompleksnošću omogućio mi je da dobijem uvid u elektroničko inženjerstvo.
- Jesi li imao "aha" ili "ups" trenutaka dok si radio na svom završnom radu?
Karlo: Naravno, tokom rada imao sam mnogo takvih trenutaka. Kada smo nešto novo otkrili ili kada smo nešto krivo spojili.
Edi: Najsmješniji dio tijekom izrade bio je kada je došlo do eksplozije elektroničkih komponenata zbog pre visoke struje pri čemu su ostali učenici bili prisutni u razredu pa je došlo do efekta da se prvo svi uplaše i onda nasmiju. Naravno, "aha" ili "ups" trenuci su koje svaki elektroničar ili inženjer doživi.
- Koja bi pjesma bila soundtrack za izradu tvojeg završnog rada?
Karlo: L'AMOUR TOUJOURS
Edi: Kada bih morao odabrati soundtrack, to bi bio Darude: Sandstorm.
- Koji je najčudniji savjet koji si dobio tijekom rada na svom završnom radu?
Karlo: „Daj nama da spojimo, a vi nam riješite test“
Edi: Najčudniji savjet koji sam dobio tijekom izrade jest: "Spoji na 220, pa kaj bude bude.".
Kad bi morao opisati svoj završni rad u tri emojija, koje bi odabrao?
Karlo: 😆💥😤
Edi: 😆😫😠
- Koji je najkreativniji način na koji si objasnio svoj završni rad nekome tko nema pojma o čemu se radi?
Karlo: Toranj koji radi munje.
Edi: Najkreativnije objašnjenje: "Moj završni rad ti je ko generator munja, samo muzičkih.".
- Tko su bili ključni ljudi uključeni u tvoj završni rad?
Karlo: Najviše naš mentor koji je zbog nas dolazio u školu navečer kako bi radili na završnom radu te kako bi nam davao savjete.
Edi: Ključni ljudi koji su mi pomogli tijekom izrade su mentor, Miroslav Potroško, moj kolega Karlo Ban i naravno moj tata koji mi je pomogao sa savjetima oko mehaničkih dijelova.
- Kada si se osjećao najponosnije na svoj rad?
Karlo: Kada je najefikasnije radio što znači da je prijenos energije bio najveći te da je iskra bila najveća.
Edi: Najponosnije sam se osjećao kada je prvi put proradio, a posebice kada su profesori dovodili druge učenike da pogledaju rad.
- Gdje si najviše radio na završnom radu?
Karlo: U školi.
Edi: Najviše sam radio kod kuće u svojoj radioni za energetiku i elektroniku, a neka mjerenja sam odradio u školi.
- Po čemu je za tebe tvoj završni rad poseban?
Karlo: Zato što ih ima samo par u Europi te zato što je sam princip rada Teslinog transformatora zanimljiv i kompliciran.
Edi: Ovaj rad poseban je zato što je među prvima u Europi koji može reproducirati glazbu u obliku munja, a sve oko sebe ostavlja u šoku.
- Na kraju, što misliš o cijelom tom procesu planiranja i izrade tvojeg završnog rada?
Karlo: Izrada i planiranje rada bilo je jako komplicirano te je bilo potrebno puno strpljenja i pokušaja kako bi usavršili rad, no zbog tih neuspjelih pokušaja smo najviše i naučili o radu.
Edi: Cijeli proces planiranja i izrade rada vrlo je naporan, ima dosta elemenata koji se moraju uzeti u obzir, međutim na samom kraju kada postigneš ono što si dugo planirao, sve se isplati.